Palmeakademien

Olof Palmes akademi för internationell förståelse och gemensam säkerhet

”Det vi lyssnar till är samma krav på frihet och jämlikhet för de stora massorna av befolkningen som en gång tände hoppet och stimulerade framtidstron hos den framväxande arbetarrörelsen i Europas länder. Skillnaden är att kraven i dag åtminstone delvis riktas mot oss”.

Så sa Olof Palme 1965 och det skulle också kunna sägas idag när en våg av befrielserörelser väcker nytt hopp. Det är inte ofarligt att ta strid för mänskliga rättigheter. Varje år misshandlas, fängslas och dödas fackligt och politiskt aktiva runt om i hela världen. Fortfarande hotas människor av krig och livsdrömmar släcks av svält och fattigdom.

Vad kan vi göra idag för att möta de krav som riktas mot oss? Och vad har vi att lära av historien? Hur skapar vi solidaritet och gemensam säkerhet i en ny värld?
Vill du vara med och ta Olof Palmes uppfordrande arv in i en ny tid?

Vi söker dig som är mellan 22 och 30 år och som kanske redan prövat högskolestudier eller som har erfarenhet av internationellt samarbete och som nu vill fördjupa dina kunskaper om mänskliga rättigheter och gemensam säkerhet.
Olof Palmes akademi för internationell förståelse och gemensam säkerhet bygger på ett initiativ från Olof Palmes minnesfond.

Den första kursen, som startar i december, ges i samarbete med Uppsala Universitet och den ger 7,5 högskolepoäng för dig som är behörig till högskolestudier. Utbildningen genomförs på distans med två gemensamma helgseminarier på Bommersvik i Sörmland. Vår förhoppning är att vi ska kunna avsluta utbildningen med en gemensam vårvecka 2012 i New York med studieprogram i samarbete med FNs utbildningsorganisation UNITAR, som Olof Palmes minnesfond sedan länge samarbetar med.
Intresserad?

Skicka ett e-brev till campus@bommersvik.se och berätta att du är nyfiken på Palmeakademien så får du veta mer om hur man ansöker. Sista ansökningsdag är 15 oktober 2011.

Detta är ett samarbete mellan:

Socialdemokraterna, LO, SSU, ABF och Campus Bommersvik

Ladda ner information om utbildningen här (PDF)

• dela på facebook
  • dela på twitter