Minneshögtid

Programmet för minnesstunden inleddes med samlingsmusik: Nya Stenhammarkvartetten framför Langsamer Satz för stråkkvartett av Anton Webern och Sats 3 Lento Sostenuto ur Stråkkvartett nr 3 F-dur op 18 av Wilhelm Stenhammar.

Eva Dahlgren sjöng"Ängeln i rummet" med ackompanjemang av Bengt Forsberg. Esa-Pekka Salonen framförde tillsammans med kammarorkester stycken av Jean Sibelius (Mélisandes död ur Piléas och Mélisande op 46) och Franz Schubert (Sats 2 Andante con moto ur Symfoni nr 5 B-dur D 485). Tillsammans med Anne Sofie von Otter framförde de också "Vergnügte Ruh' beliebte Seelenlust" ur Kantat nr 170 av Johann Sebastian Bach.

Stina Ekblad läste dikten "Fåglarna" av Solveig von Schoultz.

Tal till Anna Lindh framfördes av Göran Persson, Chris Patten, Nalin Pekgul, George Papandreou, Ardalan Schekarabi och Margot Wallström.

I stort sett deltog alla Europas utrikesministrar. Bland dessa kan nämnas Finlands utrikesminster Erkki Tuomioja, Frankrikes utrikesminister Dominique de Villepin, Tysklands utrikesminister Joschka Fischer, Greklands utrikesminister Georgios Papandreou, Polens utrikesminister Wlodzimierz Cimoszewics och Storbritanniens utrikesminister Jack Straw.

Bland de många internationella gästerna fanns också Tarja Halonen, Paavo Lipponen, Romano Prodi, Chris Patten, Javier Solana, Hanan Ashrawi, Enrique Baron Crespo, Ritt Bjerregaard, Robin Cook, Alfred Gusenbauer, Lionel Jospin, Zlatko Lagumdzija, Mogens Lykketoft, Jens Stoltenberg, Thorvald Stoltenberg och Hubert Vedrine.

Dekoren präglades av klassiska uttryck i en stilren modern tappning. Klotformer symboliserar ett globalt engagemang. Färgerna kommer vara ett färgspektra från hoppets och framtidens blå toner, till det röda engagerade, brinnande och passionerade som ligger hjärtat nära.

Fanborgen bestod av fanor från samtliga Sveriges arbetarekommuner samt en fana från Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund. Svenska fanan, FN-fanan och EU-flaggan prydde Blå hallen.