”Det får inte finnas vi och de, det finns bara vi!”

Det sa Olof Palme i välfärdsdebatten på partikongressen 1978. Den 28/2 är det 22 år sedan statsminister Olof Palme mördades i centrala Stockholm. Här uppmärksammas ett av Palmes tal, ett inlägg i välfärdsdebatten under partikongressen 1978.

För snart 30 år sedan, i september 1978, hade Sverige en borgerlig regering, ledd av statsminister Thorbjörn Fälldin. Regeringen brottades med hög inflation, arbetslöshet och intern splittring i kärnkraftsfrågan. Bara några veckor senare skulle Fälldin komma att lämna in sin avskedsansökan efter en veckas regeringskris på frågan om laddning av kärnkraftverken Ringhals 3 och Forsmark 1.

Samtidigt samlade socialdemokratin ihop sig till sin 27:e ordinarie partikongress i Stockholms Folkets Hus – den första i opposition på nästan 50 år. Under oppositionsåren började kritiken mot delar av välfärden och socialpolitiken bli alltmer högljudd i den allmänna politiska debatten. Denna hållning präglade även debatten bland socialdemokrater. Och det var en självkritisk partiledare som äntrade talarstolen den 29 september 1978 och höll ett socialpolitiskt anförande mitt under behandlingen av motioner om alkohol, narkotika med mera.

• dela på facebook
  • dela på twitter