Fackeltåg mot regeringen

- Vi måste orka kämpa, ta fighten och visa på hur den borgerliga politiken slår mot löntagarna, slår mot kvinnorna och slår mot de sjuka, det sa LO:s ordförande Wanja Lundby Wedin i sitt tal på Mynttorget under onsdagskvällen.

Fackeltåget och manifestationen under parollen "Kamp för rättvisa" samlade många människor som ville protestera mot den borgerliga regeringens politik.

Den bistra vinterkvällen underströk det faktum att ett år med en borgerlig regering har gjort Sverige till ett kallare land. Ett land där regeringen tar från de fattiga och ger till de rika. Men i fackeltåget som sträckte sig från Stockholms central till Mynttorget glödde ilskan och kämparlusten i kapp med facklorna.

Vid Mynttorget höll också Svante Holm, TCO Stockholms län, ett brandtal för kollektivavtalet.

Lundby Wedin lyfte i sitt tal också fram domen i Lavalmålet i Waxholm och vikten av att facken tillsammans med det socialdemokratiska partiet nu tar fighten för den svenska modellen, så att den inte urholkas bit för bit.

• dela på facebook
  • dela på twitter