Mat med azofärgämnen förses med varningstext

Hej, Åsa Westlund, Europaparlamentariker (s), som nu fått igenom att mat som innehåller de aktuella azofärgämnena ska förses med en varningstext.

Vad innebär det här, dels för företagen, dels för konsumenten?

- När mat - det handlar oftast om godis och läsk - innhåller dessa azofärgämnen måste de förses med en varning så att föräldrar förstår att de kan leda till hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter hos barn. Företagen får välja att antingen ta bort dessa färgämnen ur sina produkter eller trycka varningen på förpackningen.

Varför har det varit så svårt att få med medlemsländerna på förslaget?

- För mig är det obegripligt. Men uppenbarligen har de mestadels borgerligt dominerade regeringarna i Europa inte velat sätta barnens bästa i centrum. Men nu har de gått med på en märkning och det är ju bra.

Det tar lång tid innan förslaget träder i kraft, ska man undvika att ge godis till sina barn fram till dess?

Godis som man köper i Sverige innehåller oftast inte azofärgämnen. Om man är orolig kan man alltid kolla på innehållsdeklarationen och jämföra med livsmedelsverkets lista på azofärgämnen.

• dela på facebook
  • dela på twitter