Matilda Ernkrans, s-ledamot i ríksdagen från Örebro län

Matilda ErnkransDu sitter i riksdagens socialförsäkringsutskott, med ansvar för barn- och familjepolitik. Hur är det att arbeta där?

- Det är oerhört spännande och utmanande! Vi jobbar intensivt med att få till en bra praktisk politik. Vi försöker att tänka nytt och inte fastna i gamla hjulspår. Den borgerliga regeringens agerande på det här området gör att vi försöker "rädda det som räddas kan", men ändå utveckla vår politik hela tiden.

Vad är på gång just nu?

- Just nu arbetar vi med vår partimotion när det gäller familjepolitiken. I den drar vi upp riktlinjer för framtiden. Vi utgår också i från att alla familjer är och ser olika ut. Vi fokuserar på pappans roll i familjen och på mammans roll i arbetslivet. I motionen ger vi också förslag om rätten till barnomsorg under kvällar, nätter och helger och ett förslag om att föräldrapenning som inte tagits ut när barnet är litet ska kunna användas under ett tillfälle under barnets tonårstid, då det också kan finnas behov av hemmavarande föräldrar.

Det låter som ett utmanande uppdrag. Lycka till!

- Ja, det är det också. Tack så mycket!

Vill du läsa mer om Matildas arbete i riksdagen. Till Matildas sida >>

• dela på facebook