Premiär: Röster från utlandet

Under sommaren presenterar vi nya klipp på vår youtubekanal i form av röster från utlandet. Vi får tillfälle att lyssna till människor som i sin yrkesroll eller i sitt liv haft kontakt med Sverige och har synpunkter på den politiska utvecklingen.

Vår första röst från utlandet är den amerikanske poeten och artisten Ed Sanders, som nyligen var Sverigeaktuell med sitt framträdande på Kulturhuset i Stockholm.  Under 1960-talet var Ed Sanders en av frontfigurerna och sångare i det kontroversiella bandet "The Fugs", som också varit en inspiration för flera svenska proggband, som till exempel Blå Tåget. Numera skriver han poesi och dikter, gärna med inslag av politik. Ed Sanders bor i Woodstock utanför New York.

Ed Sanders talar i sitt klipp bland annat om det han uppfattar som den "svenska drömmen", ett samhälle där det både är möjligt att tjäna pengar, och samtidigt möjligt att se till att ingen lämnas utanför. Utöver detta har han även tillägnat de svenska socialdemokraterna en sång/musiksatt dikt: "Go Go Go social democrats".  Ed Sanders gör vanligtvis inga intervjuer vilket gör de korta filmklippen smått unika.

Under sommaren kommer vi att presentera ytterligare en röst från utlandet som har synpunkter och kommentarer på Sverige med ett utifrånperspektiv. Håll utkik!

• dela på facebook
  • dela på twitter