Till minne av Gunnar Sträng 1906-1992

Den 23 december är det 100 år sedan Gunnar Sträng föddes. Han var en av socialdemokratins främsta förgrundsgestalter under 1900-talet.

Gunnar Sträng var son till en kommunalarbetare och jobbade själv som kommunalarbetare, jordbruksarbetare och trädgårdsarbetare innan han blev ombudsman för Svenska Lantarbetareförbundet 1932. Sex år senare blev han Lantarbetareförbundets ordförande och var det fram till 1945. Därefter inleddes hans ambitiösa arbete i regeringen, först som konsultativt statsråd och biträdande jordbruksminister 1945-47, folkhushållningsminister 1947-48, jordbruksminister 1948-51, socialminister 1951-55 och därefter finansminister 1955-76.

Sträng spelade en viktig roll för det svenska välfärdsbygget flera decennier under efterkrigstiden, inte minst som finansminister. Hans goda förmåga att pedagogiskt förklara ekonomiska problem och sammanhang var betydelsefull för att skapa stöd för den socialdemokratiska politiken. Som talare och debattör var Gunnar Sträng mycket uppskattad.

Gunnar Sträng arbetade under sin långa tid i regeringen med både Per-Albin Hansson, Tage Erlander och Olof Palme som statsministrar och partiordföranden. På den socialdemokratiska partikongressen hösten 1969 när Palme valdes till ny partiordförande efter Erlander föreslog en delegat, Sträng som ny partiordförande. Men som Gunnar Gunnarson skriver i Arbetarrörelsens krönika (Tidens förlag) ”Sträng ville hellre fortsätta på posten som finansminister, om inte partimedlemmarna hade något emot det. Och det hade de alltså inte.” Därmed fortsatte Sträng som finansminister. På samma kongress aviserade han också nya, genomgripande skatteförslag för att kunna fortsätta utveckla välfärden och minska klyftorna.

• dela på facebook
  • dela på twitter