Öppet brev från Ibrahim Baylan

Efter tre val och snart två kongresser väljer jag att lämna uppdraget som partisekreterare. Motiven är flera. För det första, och kanske den viktigaste utgångspunkten för partiet, är att jag vill medverka till att vi får en jämställd partiledning. Vi ska i partiets ledning ha en kvinna och en man. För ett feministiskt parti är det en självklarhet.

Till bilden hör också att de åtaganden som krävt en närvarande och aktiv partisekreterare nu är avklarade. Den stora omorganisation jag fick kongressens uppdrag att genomföra är nu på plats. Och alla förberedelser inför den extra kongressen är klara i och med att partistyrelsen i fredags godkände underlaget för de politiska diskussionerna.

Jag är också en stor tillskyndare av en kongressvald partisekreterare. Arbetet som partisekreterare kräver ett rejält stöd ute i partidistrikten. Det stödet kan bara en partikongress ge. Jag fick drygt ett år på mig att förbereda valet 2010. Det är alltför kort tid. Nu kan vi få en kongressvald partisekreterare som får drygt tre år på sig. Det är partiet och en ny partisekretare värd. Och det bidraget vill jag ge honom eller henne genom att redan nu meddela, trots att min mandatperiod löper fram till ordinarie kongress 2013, att jag lämnar partisekreteraruppdraget.

Till sist, det viktigaste motivet för mig. Jag har två barn på ett och fyra år. Och för barn är det bara närvaro som räknas. Om jag fortsätter som partisekreterare skulle det kräva minst tre år av total närvaro i partiet. En partinärvaro som utan tvekan är nödvändig för att vi ska kunna komma igen som parti. Och är man, som jag är, inte säker på att kunna göra en 150 procentig arbetsinsats i ytterligare tre år så är det mest schyssta att lämna uppdraget och ge någon annan möjlighet att göra det viktiga jobbet. Med andra ord, jag ser det som uteslutet att kunna kombinera den viktiga livsuppgiften att vara en närvarande pappa med att kunna göra ett fullgott arbete som partisekreterare.

Därför vill jag tacka alla som jag har haft glädjen att få slita tillsammans med i ett hårt partiarbete under mina två år som partisekreterare. Mitt löfte till er är att jag, inte minst i uppdraget som riksdagsledamot, ska finnas med i ett tufft samhällskritiskt arbete där våra värderingar om frihet, jämlikhet och solidaritet får ett ordentligt genomslag. Det gäller att bryta en samhällsutveckling mot mer av klyftor och förlorade möjligheter. Vi ska tillsammans erbjuda människor ett samhälle där jämlikhet och utveckling för alla står i centrum.

Tack partivänner!

Ibrahim Baylan