Vi blir Sveriges mest öppna parti

Vi har lanserat en ny webbplattform - Mitt S. Alla som vill bidra för att förändra Sverige, öka rättvisan och skapa fler jobb ska kunna vara med och arbeta i de valrörelser som ligger framför oss.

Ibrahim Baylan- Det vi gör är unikt. Vi öppnar vårt parti för alla som stödjer våra idéer. Alla kan vara med och genomföra aktiviteter och bidra på vår webb, sade Ibrahim Baylan på pressvsiningen av Mitt S.

Arbetet med sociala medier en konsekvens av det omfattande förändringsarbete som inleddes efter att vi fick sparken av väljarna i senaste riksdagsvalet. Ett nyckelbegrepp i det arbetet är öppenhet och då är det för oss naturligt att satsa på närvaron i de digitala kanalerna.

- Rådslagen var första steget. Vi öppnade för en förnyelseprocess som vände sig till många fler än våra medlemmar. Mitt S är nästa steg. Vi blir det första partiet i Sverige som gör detta, men säkert inte det sista, sade Ibrahim Baylan,

Nu kopplar vi ihop den traditionella folkrörelsen med nätrörelsen. Det ska vara enkelt att engagera sig. Tekniken ger oss nya möjligheter att bygga nätverk och delta i fler politiska samtal. Och all vår verksamhet på nätet syftar till att skapa aktivitet och bygga relationer i verkligheten. I valet 2006 uppgav tre procent av svenskarna att de upplevt att de hade blivit kontaktade direkt av socialdemokraterna. Det är alldeles för få.

Det politiska samtalet och viljan till förändring är livsnerven i varje parti. Det ger ny energi, utvecklar bättre politiska lösningar och engagerar fler. Därför prioriterar vi metoder som sätter väljaren i centrum. Vi kommer bland annat att knacka dörr för att berätta om valet den 7 juni. Vi vet att många inte känner till att det är val, därför är det extra viktigt att mobilisera fler att faktiskt ta chansen och rösta.

En annan prioriterad metod kallar vi hemma-hos. Upplägget är enkelt: förtroendevalda företrädare kommer hem till människors och diskuterar politik. Det är ett tillfälle att själv få berätta mer och prata till punkt, men framför allt är det en möjlighet att lyssna på vad som oroar och engagerar människor.

För att arrangera dessa och andra aktiviteter tar vi webben till hjälp. Vår nysatsning på socialdemokraterna.se innehåller:

1. Mitt S – en verktygslåda tillgänglig för alla. I denna plattform finns en verktygslåda för den som vill vara aktiv i en valrörelse. Den är öppen för alla som vill göra en insats och kopplad till ett supporterverktyg som ger oss bättre möjligheter att återkoppla till dem som varit i kontakt med oss på det sätt som personen själv vill.
  2. Events – här finns en öppen aktivitetskalender. Alla våra supportrar kan skapa och bjuda in till aktiviteter som dörrknackning, hemma hos-besök och seminarier. Vi vill att det ska inspirera till fler aktiviteter, underlätta gräsrotsarbetet samt göra det möjligt för fler att delta i valarbetet. I en valrörelse arrangeras det en mängd av aktiviteter. I den kartfunktion som finns i Events kan du som väljare enkelt leta reda på aktiviteter som sker i din närhet.

För att ytterligare sätta fokus på aktivitet har vi satt upp ett antal valcenter runt om i landet, dit alla som vill göra en insats för valseger är välkomna. Det ska bli den naturliga samlingspunkten för alla som vill vara med och sätta jobben först.
  3. Netroots – här samlas progressiva bloggare. I dag öppnar vi också en egen bloggportal för bloggare i vårt bloggnätverk. Redan i dag finns över 300 bloggare i vårt nätverk som är öppet för alla bloggare som är intresserade av att blogga bort högerregeringen. I portalen kan läsarna betygsätta blogginlägg, hämta flöden och lägga upp sina egna hemsidor eller bloggar. Med Netroots lyfter vi bloggare på ett sätt som inget annat parti i Sverige gör.

• dela på facebook
  • dela på twitter