Moderaterna osäkrar beslutsgången

Trots att kultur- och fritidsnämnden i första instans och kommunstyrelsen i andra instans var helt eniga i beslutet att låta föreningar få fritt inträde på Gruvmuseet i Bjuv vändes det hela upp-och-ner i kommunfullmäktige i februari. Att Moderaterna med Ninnie Lindell och Ann-Charlotte Hammar i spetsen går emot tidigare beslut om fritt inträde i facknämnd och kommunstyrelse är givetvis tillåtet enligt regelboken, men i praktiken omkullkatsar det den demokratiska ordningen och osäkrar beslutsgången.

Idén att låta föreningar besöka Gruvmuseet väcktes i den socialdemokratiska gruppen efter en inkommen motion i det socialdemokratiska partiet. För en levande demokrati är det högst väsentligt med fri åsiktsbildning och möjligheter att som partimedlem påverka politiken. Kultur- och fritidsnämndens (S)-grupp tog motionen till sig och drev frågan så pass väl att det rådde en total enighet bakom idén över blockgränserna. Även Moderaterna ställde sig bakom förslaget. Tack vare den politiska mognad som gör sig gällande bland de styrande partierna i Bjuv lyckades det fria inträdet ändock gå igenom kommunfullmäktige till kulturens stora glädje.

Moderaterna som ständigt oppositionsparti i Bjuvspolitiken ger sken av att på ett ambivalent sätt försvåra reformer som alla partier är överens om är gynnande för samtliga medborgare i kommunen. Istället för att höras som en seriöst kritiskt granskande röst med ideologiska ambitioner fokuserar moderaterna Lindell och Hammar på ickefrågor, vilket i slutändan drabbar det egna partiet och medborgarna. Socialdemokraterna tar i gemenskap med samarbetspartier stolt ansvar för framtiden i Bjuvs kommun.

Bo Hallqvist (S)
Ordförande kultur- och fritidsnämnden

Johan Ahlberg (S)
Vice ordförande kultur- och fritidsnämnden