Partikamrater och mötesdeltagare

Mötesdeltagare,

Vi har marscherat genom Bjuv och samlats här idag för att uppmärksamma arbetarrörelsens högtidsdag, som sig bör den Första maj. Traditionen sträcker sig tillbaka till 1890. Men i år är det än mer värdefullt att vi är så många som sluter under vår röda enighetsfana än på många år, eftersom vi har den längsta demokratiskt valda borgerliga regeringen på halsen som med skev fördelningspolitik skakat om vårt land.

Resultatet utav det ser vi idag som svart på vitt där skattesänkningar för de bäst ställda gått före att prioritera arbete, sjukvård och skola. Vi ser det i en arbetslöshet på nästan en halv miljon människor, på sjukhus och lasarett som går på knäna och i skolan där våra elever faller offer i kunskapsraset. Vi socialdemokrater har högre ambitioner där Sverige åter skall bli ett föregångsland, ett arbetande och innovativt land, ett välfärdsland värd namnet.

Och nere i Bryssel och i Europaparlamentet är det inte mycket bättre än i Sverige, där högern fått styra sedan 1999 – 15 år! Det är med andra ord hög tid att vi samlas och med gemensamma krafter motar bort de konservativa högervindarna och främlingsfientliga spöken med det finaste och mest effektiva påverkningsmedlet vi besitter – rösträtten.

För likväl som borgarna i Sverige sätter skattesänkningar först gäller detsamma i EU. Och när dem upptäcker att skattesänkningarna inte fungerar samhällsekonomiskt – då tar de till återstamningspolitiken. Vi har sett det i Grekland, vi har sett det i Spanien och Portugal. Moderater och folkpartister säger – ”håll budget och landet ska komma på fötter!” – men vad hjälper det? Att driva åtstramningspolitik genom att avskeda personal och försämra för medborgarna på alla plan kan ge ett tillfälligt behagligt resultat i budgeten, men för verklighetens människor har det resulterat i strukturell arbetslöshet. Åtstramningspaket från högern i Bryssel är en av orsakerna till den arbetarkris, inte bankkris, som gör sig rådande i Europa.

Istället skickar vi med våra socialdemokrater som kandiderar till EU- parlamentet budskap som vi är övertygade leder till högre sysselsättning och fler jobb, både i Sverige och i Europa. Det är dels att investera, bygga och forska. Det är grundbultar för hur tillväxt skapas, och utanförskapet minskar. Det leder till att unga – och gamla – kan flytta hemifrån, få ett arbete, känna ansvar. Det leder till att 26 miljoner arbetslösa får meningsfulla uppgifter.

Vi skickar också med Marita Ulvskog, Olle Ludwigsson, Jytte Guteland och de övriga som kandiderar att verka för arbetarna i Sverige – svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige. Konservativa krafter från andra länder – eller högerpolitiker från vårt eget land – ska inte trycka ner vår fackligpolitiska framgång som resulterat i kollektivavtal, för att öppna dörrar för arbetskraft som säljer sig till lägstbjudande med usla villkor. Vi ska konkurrera med kvalitet, inte låga löner. EU ska således inte besluta över och plocka bort sådant vi själva vet bäst fungerar – värnandet av den svenska modellen.

Mötesdeltagare, när jag och mina partikamrater under flera förmiddagar och kvällar i Bjuv, Billesholm och Ekeby mött väljare och påminner om EU- valet den 25 maj är det många som häpnar – ”Är det EU- val? Jaha. Men det ska inte jag rösta i.” Vi alla är EU- medborgare, och vi har varit det sedan 1995 då vi trädde in i unionen. Så är det, vare sig vi vill det eller inte. Vi är alla EU- medborgare, och då gäller det att vi också tar ansvar. Det gäller att vi svenskar, att vi Bjuvsingar, Billesholmare och Ekebyare påverkar politiken, inte påverkas utav den. Det gäller att vi kommuninvånare tar makten och röstar, inte överlåter makten till dem som annars gör det.

Något inte många tänker på, för att inte säga någon i princip, är att över hälften av alla kommunala beslut som fattas i Kommunhuset där borta, har direkt koppling till vilka beslut som våra Europaparlamentariker fattat i Bryssel och Strasbourg. EU är närmre oss än vad vi dels tror, och dels vill tro. Det går inte längre att blunda – vi måste gripa tag i verkligheten om vi vill förändra den. Likväl som det är självklart att lägga sin röst på ett parti i kommunvalet – exempelvis mycket gärna Socialdemokraterna – ska det vara lika självklart att göra detsamma i EU- valet.

Att avstå rösta innebär inte att vi isoleras. Våra möjligheter att påverka förändringen i Europa från Bjuv är liten, det ska jag vara ärlig att förtälja er som knappast trodde det. Men det minskar minsjäl inte våra förpliktelser att verka för solidaritet före egoism, samverkan före konkurrens, folkhem före klassamhälle.

Påverkningsmöjligheterna tvingar oss aldrig till tystnad, ty tystnaden – att lägga ner sin röst – blir till främlingsfientlighetens inskränkning och åtstramningspolitikens utslagning till skans. Lika lite som vi vill, och för den delen kan, ha ett fortsatt välfärdsraserande signerat ett borgerligt styre i Sverige efter valet i höst, kan vi inte låta detsamma ske i Europa. Därför, mötesdeltagare, är detta valet så viktigt. Och därför ses vi i vallokalerna den 25 maj!'

Johan Ahleberg

1 Maj 2014