Svar till Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) HD 131007

Svar till Ann-Charlotte Hammar Johnsson Moderaterna, Min mening Bjuvs ekonomi på Bjuvs lokalsida från den 7 oktober

Att jämföra Bjuvs kommun med Höganäs kommun är inte relevant.

Höganäs kommun har en befolkning på 20 000 och större skattekraft än Bjuvs kommun, samt ett kustnära läge.

Peter Kovàcs är en framåt politiker och en person som alltid framhåller Höganäs som den "bästa platsen på jorden". Att vara ambassadör för sin hemkommun borde vara en självklarhet för alla kommunfullmäktigeledamöter. Här har du verkligen något att lära dig Ann-Charlotte Hammar Johnsson.

Ann-Charlott Hammar Johnsson förvanskar fakta och brister därmed i trovärdighet. Påståendet att Bjuvs kommuns skuld på 319 680 000:- och att varje innevånare därmed skulle ha en skuld på 21 600: - är ej korrekt! Att vi har en skuld per innevånare på 10 300: - är mer riktigt. Dessa fakta grundar sig på att kommunen vidareförmedlar 167 413 000 i lån till AB Bjuvsbostäder.

Bjuvs kommun har under de senaste 15 åren ett samlat överskott inom den skattefinansierade verksamheten på totalt 128,9 miljoner . Med detta överskott har kommunen betalt av skulder samt finansierat merparten av kommunens investeringar. Samtidigt som vi betalar våra pensionåtaganden.

Att låna till en del av viktiga investeringar är strategiskt och nödvändigt för att kunna utveckla Bjuvs kommun på ett ansvarsfullt och bra sätt.

Vi har just nu en regering där Ann-Charlotte har en roll som till och med vill låna till skattesänkningar samtidigt som regeringen inte har förmågan att satsa på den så viktiga infrastrukturen! Ni tvingar kommuner och landsting att betala stora delar av statens investeringar!

Förverkligandet av Söderåsbanan ser många av våra invånare fram emot. Ni tvingar Bjuvs kommun att betala upp emot 50 miljoner för att denna satsning som staten kommer att äga skall bli av. Kommunala skattepengar som kommunen såväl behöver till vården och skolan!

Du Ann-Charlotte vill inte bygga ett nytt bibliotek! Är det verkligen rimligt att Bjuv ska vara utan bibliotek, för att du ska bygga upp ett större överskott. Det är en enkel lösning att säga bygg inte nu. Vår bestämda uppfattning är att även Bjuvs innevånare skall ha ett Bibliotek!

Vi Socialdemokrater tillsammans med C, FP, Kd och V visar handlingskraft och framtidstro genom att förverkliga vårt nya bibliotek med tillhörande verksamheter. Detta inte bara för att invånarna i kommunen ska få ett nytt bibliotek utan också för att fortsätta utvecklingen av Bjuvs centrum.

För oss är Bjuvs kommun den bästa platsen på jorden, att bo, leva och verka i.

Stefan Svalö (S)

Anders Månsson (S)