Ingvar Carlsson

Ingvar Carlsson, född 1934 i Borås. Fadern var lagerarbetare och mamman hemmafru. Började tidigt spela fotboll i älsklings-laget IF Elfsborg och höll på till junioråldern. Idag hedersordförande i föreningen.
Kom in i politiken, via SSU, och gick hela vägen fram till att bli ordförande för ungdomsförbundet i hela landet, detta under åren 1961-1967. Blev en av "Erlanders pojkar" i den vevan, detta tillsammans med Olof Palme. Hans tid som minister tog sin början när han utsågs till utbildningsminister 1969. Bytte 1973 då han blev chef för bostadsdepartementet, detta fram till den historiska valförlusten 1976. Återkom sex år senare när S återtog makten, då som framtidsminister och vice statsminister. Blev sedan statsminister, under mycket dramatiska former, efter att den dåvarande, Olof Palme, mördats i februari 1986. Avgick fem år senare när S förlorade valet. Comebacken som regeringschef, efter en storseger, skedde -94. Steg sedan självmant åt sidan i mars -96 när Göran Persson tog över stafettpinnen.

Sidan uppdaterades senast: 2013-12-12 13:30