Stefan Löfven talar till medlemmarna

Socialdemokratiska Partistyrelsen beslutade vid sitt möte den 27 januari att välja Stefan Löfven till ny partiordförande för Socialdemokraterna. Partistyrelsens beslut var enhälligt.

En utökad partistyrelse med representanter från alla partidistrikt samlades under fredagen på fotografiska muséet i Stockholm. Efter att Håkan Juholt beslutade att lämna sitt uppdrag som partiordförande den 21 januari började verkställande utskottet sitt arbete för att diskutera hur en ny efterträdare skulle utses.

Under veckan som gått har verkställande utskottet i samtal med alla partidistrikt och många andra människor kommit fram till att Stefan Löfven skulle efterträda Håkan Juholt.

- Stefan Löfven är Socialdemokrat djupt rotat i Örnsköldsvik, Stockholm och världen. Djupt förankrad i socialdemokraternas värderingar och internationell solidaritet. Stefan förstår näringslivet och företagandets villkor och vikten av att skapa arbete, sade Carin Jämtin.

- Jag är hemskt tacksam. Jag känner mig oerhört hedrad. Jag är väldigt väldigt stolt och glad över att få det uppdrag som är det finaste uppdrag en socialdemokrat kan få. Jag är så starkt övertygad om att Sverige behöver en socialdemokratisk politik, för vi har lösningarna på framtidens problem. Väljarna har inte vänt sig från vår politik utan från våra egna tillkortakommanden, sade nyvalde partiordförande Stefan Löfven.

- Det är inte så lätt för en svetsare från Ö-vik att gå i dessa fotspår. Jag tog detta uppdrag för att jag vet att våra värderingar är tidlösa och vi behöver fortsätta arbeta för dem.

- Vi är Sveriges största parti och är övertygad om att vi är Sveriges bästa parti. Det är vår uppgift och vårt ansvar att visa våra visioner och drömmar. I kombination med en konkret politik kan det bygga ett starkt Sverige.

- Socialdemokratin är ett frihetsparti. Vi vill att alla - inte bara några - ska kunna sträva efter sina drömmars mål. Vi vill riva hinder. Oavsett om det handlar om en gammaldags struktur eller glastak för kvinnor. Partivänner, jag är en övertygad feminist. Oavsett vem du är kommer socialdemokraterna att ställa upp för dig och dina möjligheter. Din frihet och dina möjligheter är också förutsättningar för min. Det är det som förenar oss socialdemokrater i hela Sverige och i världen, sade Stefan Löfven.

Överförd av socialdemokraterna den 26 jan 2012 Stefan Löfven har blivit vald till ny partiordförande för Socialdemokraterna. Detta är hans första videohälsning till partiets alla medlemmar. Vill du veta mer så följ Stefan Löfven på www.facebook.com/stefanlofven
Sidan uppdaterades senast: 2012-01-30 08:43