MFF Akademin i samarbete med Burlöv

Tillsammans med MFF startar vi fotbollsakademi på Vårboskolan

Nu sker ett nytt steg i utvecklingen av Vårboskolan. På onsdagen blev det nämligen klart att Burlövs kommun tillsammans med Malmö FF startar en fotbollsakademi på Vårboskolan i Arlöv.

Malmö Fotbollsförenings emblem

Fotbollsakademin innebär att 25 elever, både pojkar och flickor, kommer att studera med fotbollsinriktning i varje årskurs på högstadiet.

Startar ht 2016

Med start på höstterminen 2016 kommer eleverna att kunna satsa på sin fotbollsträning samtidigt som de sköter sin skolgång på Vårboskolan. En lärare med tränarutbildning kommer att anställas och denne kommer att hålla i träningen tillsammans med personal från MFF. Tre gånger i veckan kommer schemalagd träning äga rum på Kronetorpsvallens fotbollsplan.

Ninda Menkus, rektor på Vårboskolan:

Detta är en spännande satsning både för kommunen och för Vårboskolan. Samarbetet med MFF kommer att gynna även de elever som inte ingår i fotbollsakademin. Vårboskolan kan förutom fotbollsakademin erbjuda en skola med engagerad personal som stöttar varje enskild elev både socialt och kunskapsmässigt. Vårboskolan är en skola med stort hjärta, där alla är välkomna, samtidigt som det är en skola som satsar på att rusta alla elever kunskapsmässigt inför fortsatta studier.

Malmö FF:s fotbolls- och idrottsakademier har funnits sedan 2005 och erbjuder talangfulla högstadieungdomar möjligheten att kombinera satsningen på att utvecklas som idrottare med en seriös satsning på skolan.

Klicka här för att läsa mer om Malmö FF:s fotbollsakademilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterades senast: 2016-06-30 21:14