Stoppa utförsäljningen av allmännyttan i Ekerö

Ska kommunen sälja aktierna i AB Ekerö Bostäder? Så lyder frågan som Ekerös medborgare har att ta ställning till i den viktiga folkomröstning som hålls nu på söndag.

För oss socialdemokrater är det självklara svaret nej. Till skillnad från den borgerliga majoriteten tycker vi att Ekerö ska vara en kommun där alla har möjlighet att bo. Därför menar vi att Ekerö behöver fler – inte färre – allmännyttiga bostäder med rimliga hyror.

Under de senaste åren har vi kunnat se hur utförsäljningar av kommunala bostadsbolag i Vaxholm, Täby, Danderyd och Nacka har resulterat i att ett stort antal hyreslägenheter ombildats till bostadsrätter. Mycket talar för att Ekerö kommer att gå en liknande utveckling till mötes om den borgerliga majoriteten tillåts sälja ut kommunens bestånd på 800 lägenheter. Ekerö riskerar att bli en kommun enbart för den som har råd att köpa sin egen bostad.

Den borgerliga bostadspolitiken drabbar inte minst våra ungdomar. Idag tvingas många unga människor bo kvar hemma hos sina föräldrar i brist på hyreslägenheter med rimliga hyror.

Istället för att sälja ut Ekerös allmännytta vill vi socialdemokrater använda kommunala AB Ekerö Bostäder till att ge fler människor chansen till ett bra boende. Om vi gemensamt behåller ägandet har vi också kvar möjligheten att bygga ännu fler hyreslägenheter. Idag står mer än 1500 personer i bostadskö i Ekerö och kön växer ständigt.

Om AB Ekerö Bostäder säljs ut är det däremot mycket svårt att återta initiativet. Möjligheten att kunna erbjuda ett varierat boende i Ekerö kommun – också för dem utan kapital – går förlorad. Vi uppmanar Ekeröborna att rösta nej på söndag!

Lars Holmström (S)
Oppositionsråd i Ekerö