1. maj 2016 i Finspång

”Första maj, första maj varje sliten kavaj blir en mantel av strålande ljus”

Finspångs Socialdemokrater firade traditionsenligt arbetarrörelsens dag 1:a maj. Förra årets arrangemang som hölls inne i nya Bildningen visade sig lyckat och omtyckt så samma koncept användes även i år.

Årets huvudtalare var Eva Lind, riksdagsledamot från Linköping. Eva, liksom övriga talare fokuserade en del på den svenska modellen. Den svenska modellen skapar möjligheter för vår välfärd. Som Socialdemokrater är vi övertygade om att svenska modellen är den rätta vägen att gå och att svenska modellen behöver utvecklas inte avvecklas (som moderater och andra föreslår i sina förslag).  Eva säger i sitt tal att ”tillsammans kan vi bygga ett mer rättvist och jämlikt samhälle som skapar trygghet och värme. Vi vet att politiken kan göra skillnad, vi vet att samhället går att förändra! Nu och tillsammans ska vi bygga Sverige och Finspång starkare”

Talade gjorde även Shanga Aziz från SSU. Shanga är nyvald internationell ledare för SSU Östergötland och fokuserade i sitt tal på de flyktingar som behöver stöd från oss i Sverige och Finspång.

Från Finspång talade också Anders Härnbro kommunstyrelsens ordförande och Berit Martinsson S-kvinnors vice ordförande.