Första maj 2015 i Finspång

Firandet av första maj flyttades på grund av överhängande risk för regn till Bildningens foajé istället för Bruksparken där var tänkt att ha engagemanget. Trots platsbyte var det cirka 100 åhörare som deltog i firandet.

Senad Bošnjaković, vice ordförande för socialdemokraterna i Finspång hälsade alla välkomna och betonade vikten av utbildning. Huvudtalare var riksdagsledamoten Mattias Ottosson, som höll ett traditionellt första majtal. Han lyfte också frambetydelsen av första maj som en högtidsdag för det socialdemokratiska partiet och arbetarrörelsen. På talarlistan fanns också Anders Härnbro (Finspångs kommunstyrelse ordförande), Jenny Påhlsson (IF Metall), Solvig Svensson (S-kvinnor) och Shanga Aziz (SSU ordförande i Finspång). Alla betonade vikten av kunskap, frihet och framtid som även var parollen för årets första maj.

Firandet av första maj berikades av Finspångs skolmusikkår, som bjöd på svängig musik och firandet avslutades med Internationalen.