Vad gör en politiker?

En fråga som politiker ofta får är vad gör du hela dagarna? Svaren är nog lika många som frågorna. Nedan kan ni ta del av Finspångs kommuns socialråds, Ulrikas, onsdag:

Dagen började med kontorsjobb, svara på mail och läsa handlingar (just läsa in sig på olika frågor tar en hel del tid), sedan vidare mot Norrköping och workshop för att bättre förstå verktyget SIP ( samordnad inviduell plan)? SIP är viktigt för att människor ska få bra stöd och hjälp, av rätt instans och vid rätt tid. Att använda SIP är lagstyrt,har varit så ett par år, men ändå har det gått trögt med implementeringen. Därför denna träff, kunskap behövs. Ett antal träffar för de som arbetar i olika kommunala och regionala sammanhang kommer hållas under oktober. Jag som politiker genomför ju inte en SIP, men att känna till nyttan med verktyget känns viktigt för mig. Sedan snabbt vidare för att möte länstyrelsen för uppföljning av vårt arbete med att vara förvaltningsområde för det finska språket. Finspång har många Finlandssvenskar, och därför har vi prioriterat ett arbete med förvaltningsområde, bland annat har avdelningen Björken, på Storängsgården, finsk profil, med personal som talar finska, finska tidskrifter och böcker och där man också uppmärksammar finska traditioner. För många äldre är detta en stor trygghet, den dagen man tvingas lämna sitt hem för att bo på boende.

Efter det fick det bli en extra inkallad socialmyndighetsnämnd, ibland måste saker ske inom lagens tidsram, varför planerade datum inte jämt räcker som mötesdag. Enbart ett ärende, som tidigare diskuterats var på dagordningen, så det mötet gick riktigt fort.

De sista 2 timmarna av kvällen( fram till 20.30) spenderades tillsammans med företrädare För SVMP i Finspång för att göra en översyn av hur vi jobbar med vår gemensamma plattform. Vår gemensamma politik. Mycket av det vi enats om i plattformen är gjort, en hel del arbeten för att nå mål är påbörjat och en del saker finns kvar att arbeta med. Politik är omväxlande, roligt och utmanande. Och tar aldrig slut...

Ja, så var dagen idag. Imorgon är det fokus på andra frågor - bland annat en träff med en fokusgrupp, som har aktivitetsersättning, detta med Samordningsförbundet. Sedan träff med IVO, en uppföljning av en tidigare anmälan. Det är såklart inte roligt att få anmälningar på kommunens verksamhet, men det är viktigt att ta dem på allvar och använda dem till att förbättra verksamheten. Efter det är det ett gruppmöte för kommunfullmäktige, där alla vi Socialdemokrater träffas och diskuterar de ärenden vi har att ta ställning till nästa vecka på kommunfullmäktige.

Och där hoppas jag att arbetsdagen tar slut, runt halv sju i morgon, så att ett riktigt bra styrkträningspass hinner genomföras.

Som ni förstår, alla dagar är olika, det är många frågor att kunskapa om för att kunna fatta bra beslut. Politik är omväxlande, roligt och utmanande. Jag älskar utmaningen i att vara Socialråd. Att få vara med att positivt förändra samhället för Finspångs invånare.

Kanske vill du också vara med på förändringsresan, hör av dig i så fall.

Kamratliga hälsningar Ulrika