Haninge saknas i klimatindex

Naturskyddsföreningen har genomfört en enkät med en lång rad frågor kring klimatarbetet till Sveriges kommuner. Enkäten har handlat om energi, transporter, upphandling, fysisk planering, utbildning med mera. 209 av landets 290 kommuner har svarat på enkäten men inte Haninge.

- Det är pinsamt att Haninge inte är med säger 2:e vice ordförande i miljönämnden Kenneth Forsberg (s). När vi nu ska vara en EKO-kommun så borde vi ju ha många bra saker att båda lära ut men kanske främst lära oss av andra. Att vara med i ett sådant här index är viktigt för att kunna se hur utvecklingen går, om de resurser vi lägger ned faktiskt också ger resultat.

Trollhättan hamnade i topp när Naturskyddsförening rankade kommunernas klimatarbete. Den första undersökningen publicerades år 2005. Att Haninge kommun inte är med beror på att vi inte har svarat på enkäten enligt Naturskyddsföreningen.

- Det bedrivs ett omfattande arbete inom ramen för klimatberedningen och vi får som kommun inte försitta sådana har chanser. Det här kommer vi från socialdemokraterna självklart att följa upp. Ett grönare Haninge är inget som skapar sig självt, här måste vi vara aktiva och driva på utvecklingen. Vi hoppas verkligen att den moderatstyrda majoriteten bättrar sig så att vi i alla fall är med i nästa års klimatindex avslutar Forsberg.

2008-04-01 11:34