Höörs Energi höjer taxan

Efter en energislukande vinter som har gjort alla energibolag rikare väljer nu Höörs Energi att ytterliggare sko sig på kunderna. Enligt bolaget hade samma skett om Höörs kommun hade ägt nätet. Skillnaden är dock att våra valda politiker hade fått ta beslutet och stå ansvariga inför kommunens invånare. Elbolaget behöver bara stå ansvariga inför aktieägarna som enbart har ett krav. Så hög avkastning som möjligt på insatt kapital. Detta oavsett vem som skall betala. Vi kan inte rösta bort bolaget i demokratiska val. Men det kan vi göra med politikerna. Redan nu den 19 september. Vilket vi också bör göra med dom som stod för försäljningen, d.v.d. Moderaterna, Folkpartiet, Sverige Demokraterna, SPI och hälften av Centerpartiet.

Argumentet för försäljningen av elnätet till bolaget var för att täcka pensionsskulder för kommunens anställda. Skälet till en skuld uppstår då man underfinansierar sin verksamhet. Med andra ord man får inte tillräckligt med inkomster för de utgifter man har. Orsaken är den borgerliga majoriteten i Höörs skattepolitik. Nu får vi omvänt betala detta via taxor till elbolaget, som både slår hårt och orättvist mot framförallt låginkomsttagare och pensionärer. Dessutom så uppstår det ständigt nya pensionsskulder så länge man har personal anställda. Pension betalas som bekant ut först efter att man går i pension. Vad Höör behöver är inte fler utförsäljningar av gemensam resurser utan en politik som uppfyller de behov som kommunens invånare har och kan ställa på en god kommun. Använd din valsedel den 19 september för en annan politik. Själv kommer jag att lägga min valsedel på Socialdemokraterna.

Anders Magnhagen

Sidan uppdaterades senast: 2010-06-06 10:15