Sommarhälsning

Sommaren drar mot sitt slut, du har förhoppningsvis fått skön sommarvila med bad, grill och allt annat som hör till. Visserligen vilar politiken aldrig då ju vardagen alltid gör sig påmind på något sätt. Men nu skall batterierna vara laddade för en tuff och förhoppningsvis rolig höst.

Tittar vi bakåt så ser vi att det har hänt en del positiva saker hela tiden. Vi börjar trots klena majoriteter på alla nivåer att återställa välfärden i landet. Nedan finner du några PowerPoint-bilder vilka är en redovisning från medlemsmötet i maj, där vi följde upp vad som har skett i vår kommun. Förutom det arbete som görs i nämnder och styrelser så har vi varit ute i kommunens näringsliv och besökt företag, det har varit mycket uppskattat.

Blickar vi framåt, så ser vi fram emot en höst där vi kan aktivera fler i vår medlemskår. Vi har fått en del nya medlemmar, dem hälsar vi hjärtligt välkomna!

Den 7 september har vi medlemsmöte, tema, påverka Politiken. Den 12 oktober har vi medlemsmöte tema, Näringsliv landsbygd och den 9 november har vi tema budget och kommunpolitik.

Vår arbetarekommun har behov av att flera hjälps åt med uppdragen, viss omsättning är det hela tiden. Drömmen vore ju att våra studiecirklar var fulla av medlemmar som girigt ville veta mer om hur politik fungerar. Det finns ett urval av kurser och studiecirklar att tillgå. Vår studieansvarige Björn Strömqvist och ABF håller i planeringen för dessa. Utöver finner du nedan partidistriktets studieutbud för hösten 2016.

Vårt parti är väldigt tydliga med att vi skall lyfta budskapet om den Svenska modellen, en grundsten är ett samhälle som håller ihop. Klyftor och segregation har växt fram och vårt arbete är att trycka tillbaka detta till förmån för ett samhälle för alla. Ett långsiktigt reformprogram har tagits fram. Vår Margot Wallström har nu tagit plats i FN:s säkerhetsråd, det skall vi vara förväntansfulla och stolta över, hon kommer att arbeta för en tryggare värld.

Åtta år av skattesänkar- och nedskärningspolitik är äntligen slut. Regeringen har vänt utvecklingen. Nu investerar vi i det gemensamma samhällsbygget. Så säger partiet genom Magdalena Andersson, när vårbudgeten landades.

Sverige ska ha lägst arbetslöshet i EU år 2020 och regeringens jobbagenda består av satsningar på kompetens, utbildning och matchning; investeringar för framtiden i bland annat bostäder och infrastruktur samt en aktiv näringspolitik för fler och växande företag. Satsningar på välfärden är också en förutsättning för fler jobb.

I höst kommer regeringen att föreslå de största permanenta höjningarna av det generella statsbidraget till kommunerna sedan det infördes i mitten av 90-talet. Välfärdsmiljarderna kommer göra skillnad. Kommunerna kommer att kunna anställa fler lärare, fler socialsekreterare, fler specialpedagoger, fler undersköterskor och fler läkare. Det är bra. För alla som bor i Sverige.

Det är just nu som vårt parti behöver oss alla som mest, att slå oss till ro och tro att vi landar nästa val och kan skörda frukten av det vi nu har sått är en utopi om vi slår oss till ro. Enträget arbete av oss all krävs!

I september, närmare bestämt perioden 12/9 – 25/9 så inleds höstkampanjen, med olika aktiviteter i hela landet. Gör dig redo för att vara med under denna period. Vi återkommer med info om mer precisa insatser.

Relaterat:

Sommarhälsningar,