Härskartekniker och intern mobbing

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet frågar sig hur femklövern med moderaterna i spetsen vill bedriva politik i socialnämnden?

Det är en ny nämnd som arbetar med Hörbys socialpolitik. För flertalet av politikerna är det ett helt nytt område att läsa in sig på. Det är tunga, lagburna och kostnadskrävande verksamheter. Att vara ny och oerfaren som kommunpolitiker kan vara bra, möjligheter finns för nya angreppspunkter.

Den varierade livserfarenheten som finns hos oss fritidspolitiker kan vara gynnsam då det gäller att se nya lösningar på problem. Nya utvecklingsmöjligheter kan ses för att förbättra den kommunala omsorgen, omvårdnaden och hemsjukvården. Tänkt vilken potential det kunde finnas i nämnden om vi hade sluppit den anarki och respektlöshet som finns hos delar av moderaterna i Socialnämnden.

Vi politiker har nu arbetat tillsammans under 6 månader. Det är med stigande oro som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet beskådar det politiska spelet inom Socialnämnden som bedrivs av moderaterna. Vissa delar har vi tidigare läst i SKD då Pelle Skerup agerade och lobbade mot ordföranden. Har de inte förstått att de ingår i en femklöver.

S+V står helt frågande till detta spel, vad är i görningen? Är det taktik eller bara dumheter?  Ni klagar och lobbar i sociala medier även över längden på socialnämndsmöten. Vad hade ni väntat er? Socialnämnden ligger back med 29 miljoner, nämnden har varit dåligt skött under förra mandatperioden, budgetarbete fungerade inte, arbete med riklinjer, lokalförsörjning, ja listan kan göras lång. Hade förra ordföranden Håkansson (M) skött det som han skulle vore inte problemen så stora idag.

Vi får personligen information av tjänstemän inom förvaltningen som känner sig illa behandlade och kränkta. Detta är helt oacceptabelt. Vi har en värdegrund inom Hörby kommun som även gäller kommunpolitiker, detta har diskuterats i arbetsutskottet i våras. Vi socialdemokrater och vänsterpartister frågar sig varför arbetsutskottets femklöver inte förmedlat denna kunskap vidare. Troligen finns inte den förmågan, eller vad är problemet. Vi anser att nu är det slut på DALTANDET med moderaterna i nämnden. Det måste bli ett slut på era härskartekniker som ni nu även börjat använda mot andre vice ordförande i socialnämnden.

Hånleenden, småskratt, höjda ögonbryn, sidosnack under mötets gång. Ett skådespel som betraktades av hela nämnden, gäster och bisittare den 30-6-11. En taktik som delar av femklöverna har använt mot ordföranden under hela våren, dock mer raffinerat och ej så utstuderat som ni skötte er på senaste socialnämndmötet. Det är skamligt att sända dessa signaler till politiker oavsett partitillhörighet. Ni måtte väl ha förstått att fullmäktige utsett ledamöter och vill femklövern ändra detta så gör det proffsigt med era politiska organ.

Vi socialdemokrater och vänsterpartister står rakryggade och ärliga i detta och accepterar inte den rådande oordningen i socialnämnden. Vi ger nu femklövern 2 månader för att få ordning och reda så vi gemensamt kan forma Hörby kommuns socialpolitik.
Susanne Meijer 2:e vice ordförande (S) Johan Månsson (S)  Eva-Lena Danell Törnqvist (V)

Sidan uppdaterades senast: 2011-07-13 13:28