Hörbys politiska styre

Ursäkter och förklaringsförsök till trots ser det inte ut som om vi kan förvänta oss en lugnare höst inom Hörbys politiska styre.

Enskilda femklöverpolitiker motsätter sig med bestämdhet vår bild av lossnande blad, samtidigt som en del moderater ber om ursäkt för sina partikamraters beteende och andra öppet och envist fortsätter på den inslagna vägen och diskussioner och rykten tar fart i skymundan. Snart kommer det att vara svårt att skilja sanning från rykten. Vem kan lita på vem? Vem följer vilken ledare?

Socialnämndens ordförande uppfattas av många som kommunalrådets förlängda arm. Varken hon eller någon annan har lyckats åstadkomma den arbetsro som behövs för att sköta det tunga uppdraget. Lösningsförslag i form av juridiskt ohållbara ordningsregler som inte behövs när nämnder fungerar som de bör underblåser elden ytterligare.

Bilden av två oförsonliga falanger inom den borgerliga majoriteten, inte bara inom socialnämnden, blir tydligare för varje dag som går, med varje insändare, artikel och blogginlägg som skrivs.

Egentligen borde dock moderaterna i socialnämnden vara nöjda. Trots mp:s innehav av ordförandeskapet genomfördes som första myndighetsåtgärd i år privatiseringen av Vallgården till förmån för det av riskkapitalbolag ägda Carema. Vad mera kan begäras av en nyvald ordförande från ett annat parti än att fatta beslut i strid mot gällande åsikt av de egna partikamraterna?

Vi inom oppositionen efterlyser en hållbar lösning av problemen inom femklövern så att vi snarast kan återgå till en konstruktiv politisk verksamhet i Hörby kommun.
Lena Rosvall, ordf. Socialdemokraterna i Hörby och 2:e v. ordf. barn- och utbildningsnämnden
Ulla-Britt Thiman (s), 2:e v. ordf. kommunfullmäktige
Anita Ullmann (s), 2:e v. ordf. miljönämnden