Krafttag måste till mot rysk homofobi

Läget för homo-, bisexuella samt transpersoner har under den senaste tiden kraftigt försämrats i Ryssland. Direkta kränkningar i form av nya lagar som på ett allvarligt sätt undergräver de mänskliga rättigheterna har klubbats igenom med president Putin i spetsen.

Lagarna inskränker effektivt vanliga ryssars liv, om de råkar vara hbt-personer. Då många länder tar enorma kliv framåt inom området, så gör Ryssland raka motsatsen. Dock är ju inte homofobin något nytt, vare sig i Ryssland eller i övriga världen, men att den nu krupit innanför Dumans dörrar, samt att man dessutom stoltserar med det, är väldigt anmärkningsvärt.

Även organisationer som jobbar för hbt-personer samt besökare i landet kan komma att drabbas av lagarna. Att landet dessutom tilldelats äran att få arrangera kommande olympiska spel är förkastligt. De olympiska spelen har förenat världen och visat att alla är vi välkomna att tävla och skåda, oavsett bakgrund eller sexuell läggning. Att man då väljer Ryssland som värdnation betyder ju att man effektivt stänger ute alla hbt-personer. Det är absolut inte vad de olympiska spelen symboliserar. Världen måste ta krafttag, samla sig, och upplysa Ryssland om att det här inte är acceptabelt 2013.

Givetvis är det svårt att påverka utifrån. Vår svenska regering måste bli väldigt mycket tydligare, och genom ett officiellt agerande framföra till Ryssland att landet har ett ansvar för att se till att respektera sina invånares mänskliga rättigheter samt att Ryssland bör bekämpa homofobi inte uppmuntra den.

Tillsammans ska vi visa att öppenhet och mångfald är det som bygger ett starkt och civiliserat samhälle på sikt.

Henrik Andersson
styrelseledamot SSU Hörby