Reinfeldts vägval drar ner Sverige

Sverige är i grunden ett bra land, men med Reinfeldt vid rodret är vi på väg åt fel håll. Skattesänkningar, där de som redan har mest får ännu mer, går före investeringar i jobb och skola. Utvecklingen går åt helt fel håll och Sverige förtjänar bättre!

Under Reinfeldts tid vid makten har jobben blivit färre och utbildningsnivån sjunkit. I augusti 2007 var arbetslösheten i Sverige ungefär sex procent. I dag har arbetslösheten ökat till ungefär nio procent. Samtidigt ser vi en ungdomsarbetslöshet på ungefär 29 procent, samt att ungefär 77000 ungdomar har gått helt utan sysselsättning i tre år eller mer, och det börjar talas om en förlorad generation. Den så kallade "arbetslinjen" lyser med sin frånvaro. Högersvängen i svensk politik har bevisligen fört enorma skador med sig.

Till skillnad från moderaterna, vill vi socialdemokrater annat. Kunskap och arbete bygger bevisligen Sverige starkt och Sveriges rykte internationellt sett måste upprättas. Därför lägger vi förslag, som till skillnad från moderaternas linje, utökar platserna på Sveriges Universitet och högskolor. Vi inför även SSU:s 90-dagars garanti eftersom vi ser potentialen i ungdomarna och anser att det är en skam att man skall behöva gå sysslolös i tre år på grund av frånvarande politiskt ansvar.

Nu står valet mellan att låna till ytterligare skattesänkningar – eller att istället investera för framtiden i jobb och utbildning. En framtidsinriktad politik för fler jobb och en modern kunskapsskola behövs bevisligen mer än någonsin. Den genomförs om Fredrik Reinfeldt nästa år inleder sitt sista år som statsminister.

Henrik Andersson (S)
styrelseledamot SSU Hörby