1:a Maj 2013 - Krister Mattssons tal

Krister Mattsson i talarstolen på partikongressen 2013

Mötesdeltagare!

Välkomna till dagens 1 Maj firande.

12 033, en siffra ni kan få suga på en stund.

Jobb, Jobb, Jobb

En av de viktigaste uppgifterna vi har framför oss är att sätta människor i arbete. I Hylte har vi i dagarna sjösatt ett projekt Kallat Utveckling Hylte där vi tillsammans med Region Halland Länsstyrelsen och näringslivet ska jobba för att så snabbt som möjligt få alla varslade och uppsagda människor tillbaka i jobb. Vidare har vi Socialdemokrater lagt ett förslag i Arbets- och näringslivsnämnden om att återstarta ett projekt riktat mot ungdomar för att hjälpa dem som inte har så mycket arbetslivserfarenhet. Då situationen i vår region kommer att vara mycket tuff för dem nu när de ska ut och konkurrera med folk som redan har varit ute och jobbat.

Jobb, Jobb, Jobb

I Sverige är i dag över fyrahundratusen människor arbetslösa, detta slår naturligtvis mot samhällets ekonomi vilket riskerar att rasera vår välfärd och människors framtidstro. Som det ser ut i dag fylls arbetslösheten på hela tiden då våra ungdomar ofta går från skolan ut i arbetslöshet.

Därför måste vi lyckas med ekvationen som ger våra ungdomar jobb och sysselsättning!

Mötesdeltagare. Det är därför vi på kongressen i Göteborg vi alla tillsammans, Socialdemokraterna, LO och SSU slutit upp bakom en 90 dagarsgaranti för våra unga. Detta innebär att alla unga ska få ett jobb, utbildning eller praktik inom 90 dagar. Detta ska motverka att långtidsarbetslöshet och passivitet slår rot hos de unga.

Det farligaste som finns för ett samhälle är nämligen när människor tappar hopp och framtidstro. Den kampen har borgarna gett upp.

Borgarna har dock kommit på en genialisk lösning i tre steg på eventuella problem.

1. Dom konstaterar att det inte är några problem.
  2. Skulle det nu till äventyrs vara några problem så skulle dem vara ännu värre om socialdemokraterna hade styrt.
  3. Sen åker de ut i en skog i Småland och grillar korv.

KAMRATER

Vi kan inte ha det så här, den 14 september 2014 skickar vi ut Fredrik, Jan, Göran och Annie på den sista FAS 3 utbildningen.

Jobb, Jobb, Jobb

Ska vi nu kunna bekämpa ungdomsarbetslösheten så måste vi ge våra barn och den personal som tar hand om dem i barnomsorgen och i skolan sjysta arbetsvillkor, genom flera åtgärder, bland annat mindre grupper och klasser i förskola, barnomsorg och skola. Något som vi socialdemokrater kämpat med under lång tid i Hylte kommun. Detta är något som ska bli en nationell satsning, något vi beslutade på Göteborgskongressen.  Vi måste ge alla barn möjlighet att bli sedda och få det stöd de behöver oavsett vad mamma och pappa har för ekonomiska resurser. Vi måste också ge personalen möjlighet att göra det pedagogiska arbete de är utbildade för. När den borgerliga regeringen fortsätter tjata om betyg ner mot nio års ålder, vill vi socialdemokrater satsa på bättre pedagogik, sommarskolor och läxhjälp för ALLA! Oavsett föräldrarnas ekonomiska status.

När man är nio år behöver man inte nya sätt att få veta att du har misslyckats – utan nya verktyg för att lyckas.

Vad kan nu det vara?

Jo, om ca 12 033 timmar är kl. 20.00 den 14 sep 2014 och vallokalerna stängs och vi får en socialdemokratisk stadsminister och förhoppningsvis, en socialdemokratisk ordförande i kommunstyrelsen här i Hylte.

Sidan uppdaterades senast: 2013-05-06 19:33