Internationellt

Socialdemokraterna i Jönköping samverkar sedan våren 2008 i ett projekt med Partidul Democrat din Moldova (PDM). Partiet är ett ungt parti i ett fattigt land med uppsjö av politiska partier. Brist på demokratiska traditioner och en auktoritär historia från Sovjettiden är några av problemen i landet.

Vår ambition är att stödja partiets organisatoriska utveckling och därmed också den demokratiska utvecklingen i landet. Våra insatser handlar om att kunna ta emot gäster från partorganisationen i Moldavien på studiebesök i Sverige för att ge nya intryck och erfarenhetsutbyte, samt att anordna seminarier i samarbete med PDM regionalt i Moldavien.

Fokus på projektet ligger på områden som:
•    Organisationsutveckling
•    Mänskliga rättigheter
•    Demokratiutveckling
•    Jämställdhetsfrågor

Projektet finansieras med medel från PalmeCenter och beräknas pågå under tre år.  Vi arbetar med projektet för att också stärka det internationella intresset på hemmaplan. Moldavien är stort som Småland och därmed mer greppbart än många andra länder. Vi inser dock att ett litet land kan ha nog så komplexa problem som vi ibland har svårt att inse vidden av.

Basfakta om Moldavien hittar Du på svenska regeringens hemsida.

Under 2008 besökte vi Moldavien första gången. Därefter har vi haft besök av en grupp ungdomar i maj 2008 och mer etablerade politiker i nivember 2009. Lars-Evert Sahlin och Pelle Nordin var i Moldavien under september och höll några seminarier angående vårt sätt att arbeta politiskt och valsystemets konstruktion i Sverige.

2009 planeras ytteerligare besök från Moldavien och en del kursverksamhet i Moldavien. Parlamentsval hålls den 5 april och självklart hoppas vi på en valframgång för PDM och förhoppningsvis också att den räcker till att få regeringsmakten, för närvarnde är det kommunisika partiet det största och har egen majoritet i parlamentet.

Vi som arbetar mest aktivt med projektet är Lars-Evert Sahlin, Lotta Boström, Anette Höglund och Pelle Nordin. Vi kommer gärna ut på olika möten för att berätta om projektet, visar lite bilder och försöker ge en beskrivning av Moldavien. Kontakta partiexpeditionen om du vill ha vår medverkan.

Sidan uppdaterades senast: 2009-10-25 23:24