Glädjande nyheter för Karlstad i S-budget!

Vi kan aldrig acceptera arbetslösheten. Full sysselsättning är det övergripande målet för den socialdemokratiska ekonomiska politiken. Sverige och Karlstad behöver en ny färdriktning och ska vara ett land och en stad för alla. En färdriktning som innebär att vi inte blundar inför utmaningarna utan tvärtom visar på handlingskraft!

– I det budgetförslag som socialdemokraterna i riksdagen idag presenterade finns flera glädjande nyheter med för Karlstad, säger kommunalråd Lena Melesjö Windahl (S).

Utbildningsinsatser

– I förslaget lyfts de nya lärosätena fram och Karlstad är en av dessa. Totalt satsar vi på 8 700 fler platser än regeringen, säger Lena Melesjö Windahl (S). Totalt innebär S-förslaget att 57 400 fler platser skapas inom högskolan, vuxenutbildningen i traineejobb och utbildningsvikariat.

– Bra är också förslaget om att människor ska kunna få studiestöd på deltid, Lena Melesjö Windahl.

– Bra är också att kompensation utlovas för den nya gymnasiereformen, det har både vi och Sveriges kommuner och landsting krävt, det innebär 6 miljoner kronor, säger Lena Melesjö Windahl.

I hela Sverige byggdes förra året 125 studentbostäder och här i Karlstad råder bostadsbrist

– Mycket glädjande för oss som bor i en stad med bostadsbrist och är universitetsstad är förslaget om stimulans för de som vill bygga hyresrätter och studentbostäder. Det har saknats en nationell bostadspolitik i Sverige i flera år och det är det vi nu ser de negativa resultaten av, säger Lena Melesjö Windahl.

Betydande satsningar på järnvägen

– Jag tror vi alla upplevt de stora problem som järnvägstrafiken haft, säger Lena Melesjö Windahl. Tyvärr menar jag då inte enbart vintertid, årets alla årstider har numera tågen stora svårigheter i att kunna leverera! Därför är förslaget om satsningar på 11,5 miljarder kronor för en utbyggd kapacitet jättebra och jag hoppas givetvis på mötesspår här i Karlstad som vi drivit länge, säger Lena Melesjö Windahl.

Nedsättning av arbetsgivaravgiften för småföretag

– Tiden då de flesta jobbade hos en eller ett fåtal stora arbetsgivare är sedan länge förbi, det är i nyföretagande som de flesta jobb kommer att finnas. Förslaget om att sänka arbetsgivaravgiften för småföretag med 3 % ger dem en möjlighet att våga växa, säger Lena Melesjö Windahl.

Lena Melesjö Windahl (S) 070- 543 71 32

Sidan uppdaterades senast: 2011-10-05 14:24