Referat Föreningsmöte 2010-11-23

På senaste mötet med Norrstrands socialdemokratiska förening diskuterades hur media har kommenterat Mona Sahlin under valet och det konstaterades att mycket fokus lades på annat än det politiska innehållet i hennes framträdanden. Kan det faktum att Sahlin inte hade fullt förtroende inom partiet ha påverkat medias bevakning?

Norrstrands socialdemokratiska förening var ense om vikten att stödja sin partiledare samt att vid val av nästa partiledare bör fokus ligga på att hitta en person som är karismatisk och folklig. Utseende och framtoning blir allt viktigare egenskaper för att ”gå hem” hos väljare. Politisk kunnighet är naturligtvis betydelsefullt men man får inte glömma att det finns massor av duktiga politiker som har en god sakkunskap runt en partiledare och som kan stötta henne eller honom.

Den socialdemokratiska politiken bygger på solidaritet. Vad har vi för solidaritet i samhället idag? Många röstar på det parti som bedriver den bästa politiken utifrån den egna livssituationen istället för att se till att alla ska gynnas av de reformer det styrande partiet beslutar.

Hur gör vi för att synliggöra vår politik och vad den står för? Valresultatet visar att vi inte nådde ut med vårt budskap. Hur målar vi upp bilden av vårt Sverige – det Sverige vi vill skapa med vår politik?

Norrstrands socialdemokratiska förening

Sidan uppdaterades senast: 2010-11-29 10:37