Äntligen börjar östra förbifarten byggas

Onsdagen den 10 mars är en historisk dag för Katrineholms kommun. Östra förbifarten har många Katrineholmare kämpat för i över 40 år, säger kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (s).

2012 beräknas östra förbifarten vara klar att trafikeras. Bygget startar under hösten. Eftersom ca 20 000 fordon varje dag passerar centrala Katrineholm får östra förbifarten stor betydelse för miljön. Den som står en minut vid Vasabron och räknar antalet långtradare som passerar blir fort varse hur mycket buller och avgaser Katrineholm blir av med i och med östra förbifartens färdigställande.

-          Vi ser fram emot den nya vägen, säger Göran Dahlström (s). Stadens centrala delar avlastas, trafiksäkerheten ökar och den nuvarande genomfarten kommer att förvandlas till en trivsam stadsgata. Förbifarten blir också en viktig länk för en vidareutveckling av Katrineholms Logistikcentrum med en planfri direktanslutning.

Redan nu kan vi se en minskning av antalet långtradare som passerar Katrineholm. Sedan januari går det nämligen direkttåg ner till Ruhrområdet. Detta har minskat antalet långtradare med ca 40 per dag.

Sidan uppdaterades senast: 2010-03-11 09:39