Borgerlig misskötsel hotar Kullbergska!

Den moderata ordföranden i landstingsstyrelsen publicerade ett försvarstal i KK den 23 april. Det gör hon genom att gå till attack mot oss som befarar att den usla hanteringen av landstingets ekonomi kommer att slå hårt mot vården i Katrineholm. Samma dag som inlägget från Lotta Finstorp publicerades kan man läsa om det första varslet mot 60 personer som landstingets tjänstemannaorganisation lagt. Med ett underskott i hälso- och sjukvården på en kvarts miljard kronor lär det komma fler kraftiga nedskärningar.

Finstorps ihåliga försvarstal visar att det är nödvändigt att borgerliga politiker i Katrineholm tar initiativ för att stoppa misskötseln av hälso- och sjukvården. Det är uppenbart att landstingsledningen inte lyssnar på socialdemokratiska idéer. Vi har från socialdemokraterna i Katrineholm under mycket lång tid påpekat att man måste göra förändringarna där det finns möjligheter att effektivisera verksamheten utan att patienterna drabbas. Fokus måste läggas på att samverka mellan Mälarsjukhuset i Eskilstuna och Västerås Centrallasarett. Lotta Finstorp förkastar den utgångspunkten. Istället läggs avdelningen 4 på Kullbergska ner, personal sägs upp och i höst väntar ännu hårdare tag mot personal och patienter.

Vi hade hoppats på att de borgerliga politikerna i Katrineholm skulle ta initiativ för att stå upp för sjukvården i vår kommun. Istället tycks de nu sluta upp bakom sina partivänner i landstingsledningen. Katrineholms borgerlighet lyfte inte ett finger när avdelning 4 på Kullbergska lades ner, man är helt tyst när landstinget lägger sina varsel och kräver inte att det tas ett stort grepp mellan Mälarsjukhuset och Västerås centrallasarett. Däremot argumenterar man för att landstinget ska göra en stor investering i en ny utställningshall i Nyköping. När vården blöder läggs förbandet på Sörmlands Museum. Det är dags att borgligheten i Katrineholm ställer upp för sjukvården i kommunen och för Kullbergska sjukhuset. Med allt det positiva som nu händer i Katrineholm vore det bedrövligt om borgerlig misskötsel av landstinget hotar Kullbergska.

FREDRIK OLOVSSON

Ordförande för socialdemokraterna i Katrineholm