Facken siktar på valseger

Karl-Petter Thorwaldsson, ABF:s ordförande, besökte under lördagen den fackliga valupptakten i Katrineholm. Kålle, som vännerna kallar honom, uppehöll sig mycket kring vad som hänt efter den borgerliga valsegern 2006. Enligt Kålle har den borgerliga regeringen systematiskt gjort allt för att försvaga fackföreningsrörelsen.

- Direkt efter valsegern gjorde regeringen det 150 % dyrare att vara med i facket och a-kassan. För IFMetalls del innebar regeringsbeslutet att a-kassan var tvungen att betala ca 1 miljard mer till staten 2007 i förhållande till 2006.

- Detta har gjort att en halv miljon lämnat a-kassan och står utan skydd vid arbetslöshet. 250000 valde att lämna facket. Regeringen hade säkert hoppats att det skulle varit tvärtom. Men det visar vilken tilltro fackföreningsrörelsen fortfarande har i Sverige menade Kålle.

Den borgerliga regeringen gjorde detta samtidigt som statens överskott låg på ca 70 mdr, så det kan inte handla om att staten behövde pengarna direkt enligt Kålle.

Även sociaförsäkringarna såg Kålle som en vattendelare mellan arbetarrörelsen och regeringen.

- I Sverige har vi sedan 30-talet försäkrat varandra. Alla har ingått i systemet. Det har funnits en överenskommelse om detta eftersom vi alla kan drabbas av arbetslöshet och sjukdom men detta har regeringen övergett, menade Kålle.

Snittlönen för en fastighetsanställd är ca 18500 kronor och regeringens beslut att låta respektive branch själv betala risken för arbetslösheten har gjort att avgiften till facket och a-kassan där är ca 750 kronor i månaden. En ingengör som i snitt tjänar ca 35000 kronor i månaden behöver betala 350 kr i fackavgift.

- Regeringen har infört en särskild LO-skatt menade Kålle.

Den fackliga valupptakten hade också medverkan av de tre kommunstyrelseordförandena i Katrineholm, Flen och Vingåker, Göran Dahlström, Anders Berglöv och Camilla Anglemark.

Anders Berglöv drog ner applåder när han berörde Maud Olofssons senaste stolligheter.

- Vi är inte emot hushållsnära tjänster. Det har vi aldrig varit. Folk får försörja sig hur de vill. Nej det får de inte. Vi har lagstiftning här i landet, menade Anders Berglöv.

- Men vi är emot att vi tillsammans ska betala för någras städhjälp. Och nu Maud Olofsson senaste utspel att vi ska betala när grannen går ut med jycken. Det måste finnas nått som heter sunt förnuft.

Sidan uppdaterades senast: 2010-03-06 17:44