Katrineholm samarbetar med Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn AB och Katrineholms kommun har skrivit under en gemensam avsiktsförklaring som innebär att parterna har en gemensam vilja att utveckla terminalen så att en del av den i praktiken kommer att fungera som en del av Göteborgs hamn. Enligt kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström är det ytterligare ett bevis för att satsningen på Katrineholms Logistikcentrum är riktig.

I avsiktsförklaringen står bl.a. att Göteborgs Hamn AB ”avser att utveckla och kontraktera Katrineholmsterminalen till en fullvärdig RAILPORT-terminal för bland annat tullklarering av containers och säkerhetscertifiering av internationella transporter”. Railportkonceptet bygger på järnvägstransporter och hamn. I avsiktsförklaringen står också att parterna gemensamt ska verka för att en tågpendel med tre till sex avgångar per vecka i vardera riktningen etableras mellan Göteborgs hamn och Katrineholmsterminalen/Katrineholms Logistikcentrum.

-Ytterligare en framgång för satsningen på Katrineholms Logistikcentrum och ett mycket viktigt steg i utvecklingen av Karineholmsterminalen, säger kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström i en kommentar. Det är oerhört glädjande och visar än en gång det riktiga i kommunens satsning.

Sidan uppdaterades senast: 2008-08-06 13:00