S uppmärksammar internationella kvinnodagen

”Män kan dyka upp i sina kostymer hur många gånger som helst, och ingen bryr sig.” Så säger Anitra Steen om att hon blev kritiserad för att ha burit samma klänning två nobelprismiddagar på raken. På internationella kvinnodagens kväll anordnade Socialdemokraterna ett samtal om kvinnors förutsättningar i politik, näringsliv och idrottsrörelsen på Coffee & Lounge på Kvarnen i Katrineholm. Medverkade gjorde Anitra Steen, f.d. VD på Systembolaget och statssekreterare på Finansdepartementet, Anneli Hedberg, ordförande i Bildningsnämnden och Viveca Sjöberg, styrelseledamot i DFK Värmbol.

Viveca Sjöberg berättade att hon under sin uppväxt såg att det var stor skillnad på dam – och herrfotboll, t.ex. såg hon att kvinnor hade svårt att tjäna pengar på en proffskarriär och om hon skulle följa sitt stora intresse så skulle det komma att bli som vanlig motionär. När Viveca gick på idrottsgymnasium i Katrineholm så hade hon mest killar som klasskamrater och förväntade sig detsamma när hon läste en idrottsutbildning på universitetet. Hon fann fördelningen vara närmare 50-50 och i den egna klassen var en majoritet tjejer. Nästan alla tjejer hon känner väljer att utbilda sig vidare, men många kommer tillbaka till Katrineholm efter universitetsexamen.

Anneli Hedberg talade om sig själv som elprogrammets enda tjej och att senare varit en av de få kvinnorna bland metallarbetarkamraterna. Angående om hon känner att hon har behandlats annorlunda som kvinnlig politiker nämner Anneli att hon hade lättare att värja sig för anklagelser om att ha angripit småflickor i samband med nedläggningen av Floda skola än vad kanske en man i samma position skulle ha.

Apropå att Anitra Steen varit statsministerhustru säger hon att hon absolut aldrig har uppfattat sig som ett bihang, hon var en kvinna med egna uppdrag och arbete och följde bara med på representativa aktiviteter runt 4 gånger. Hon reflekterar över representationsrollen som inte varandes särskilt omfattande i Sverige, men att situationen är en helt annan i andra länder. Då det kommer på tal att Anitra blev kritiserad för att ha burit samma klänning två nobelprismiddagar på raken säger hon: ”Män kan dyka upp i sina kostymer hur många gånger som helst, och ingen bryr sig.”

Sidan uppdaterades senast: 2010-03-09 09:19