Maj-Lis Lööw avslöjar när hon fick Göran Persson svarslös

Maj-Lis Lööw besökte Katrineholm den 6 november och berättar hur hon en enda gång upplevet att Göran Persson inte fått fram ett ord. Som arrangör stod Katrineholms arbetarekommuns seniorutskott.

Händelsen utspelades i samband med att Ingvar Carlsson ombildade regeringen 1989. Maj-Lis Lööw blev uppringd av Ingvar Carlsson som frågade om hon kunde tänka sig att ingå i regeringen som invandrarminister. Dessa samtal omgärdades av stark sekretes, möjligen fick man berätta för sin man eller hustru men till ingen annan fick yppas.

- Ingvar berättade av någon anledning för mig att en annan sörmlänning också skulle ingå i den nya regeringen - Göran Persson som skolminister. Men Ingvar nämnde tydligen inte för Göran att jag skulle bli minister, berättar Maj-Lis Lööw (s).

- Så någon dag innan att presskonferensen om regeringsombildningen skulle ske ringde jag Göran som då var kommunalråd i Katrineholm och frågade om presskonferensen. Göran fick för ett ögonblick inte fram ett ord men efter ett par sekunder skrattade han hjärtligt, enligt Maj-Lis Lööw.

Maj-Lis Lööw hade med sina 30 år i politiken, riksdag och regering en hel del att berätta för de som kommit till kulturhuset Ängelen i Katrineholm.

Samtalet kom att handla om Maj-Lis tid i kvinnoförbundetsledning med frågor om arbetstidförkortning, om hennes år i EU-parlamentet och om mycket mycket annat.

Tiden som invandrarminister upplevde Maj-Lis som mycket tuff. Det var en tid då frågan var extremt polariserad. En stor grupp ansåg att varje avvisning var outhärdlig och en högljudd grupp i samhället ansåg att inte en kotte skulle in i landet.

Samtidigt innebar tiden som invandringsminister mycket positivt, bland annat kontakten med olika invandrarföreningar. På den tiden fanns det t ex en enda jugoslavisk förening i Sverige, vilket idag är otänkbart.

Sidan uppdaterades senast: 2008-11-07 11:36

TopGallery