Satsningar på förskolan istället för vårdnadsbidrag

Socialdemokraterna i Katrineholm vill satsa mer på förskolan. Därför vill partiet inte genomföra regeringens vårdnadsbidrag i kommunen.  – Vi står för en politik som gör det möjligt att kombinera familj med arbete. Det är modernt, jämställt och rättvist men kräver också att vi satsar mer på förskolan, säger Fredrik Olovsson, som är ordförande för socialdemokraterna i Katrineholm.

På årsmötet med socialdemokraterna i Katrineholm behandlades ett förslag om familjepolitik som resulterade i ett beslut om att satsa på förskolan och samtidigt förkasta vårdnadsbidraget.

– Erfarenheterna från Norge, som nu avvecklar sitt vårdnadsbidrag, förskräcker. Förskolan drabbas hårt, jämställdheten försämras och integrationen blir sämre. I Norge var 75 procent av bidragstagarna invandrarkvinnor. Vårdnadsbidraget för dem längre bort från arbetsmarknaden och deras barn går samtidigt miste om viktig språkutveckling. Så vill vi inte ha det i Katrineholm, säger Fredrik Olovsson.

Ett vårdnadsbidrag skulle kosta Katrineholms kommun uppemot 10 miljoner kronor men socialdemokraterna vill alltså istället satsa på förskolan. Enligt partiet behöver verksamheten byggas ut med fler avdelningar så att barngrupperna kan minska.

Sidan uppdaterades senast: 2008-03-03 21:02