Skorpor på fettisdagen! Ska det behöva vara så?

S-pensionärer bjöd på fettisdagen politiker och allmänheten på skorpor. Detta som en symbolisk handling då pensionärer i ett borgerligt Sverige får betala mer i skatt än de som jobbar.

Samtliga gruppledare i kommunfullmäktige bjöds in. Göran Dahlström (s), Lotta Back (vp), Erik Liljenkrantz (m) och Joha Frondelius (kd) slöt upp.

-          Vi bjuder samtliga gruppledare i kommunfullmäktige på skorpor för att uppmärksamma det orimliga i att regeringen fortsätter straffbeskatta landets pensionärer, menar Arne Forsberg, pensionär.

-          Nu måste alla partier ge ett klart och tydligt svar; Tycker man att pensionärer ska behandlas som alla andra? Eller ska de senaste tre årens utveckling, där pensionärer skattemässigt diskriminerats fortsätta? menade Arne Forsberg (s).

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har tidigt deklarerat att man tycker att det är orimligt med olika skatt på lön och pension. Moderaternas gruppledare Erik Liljenkrantz vill fortfarande inte skriva på uppropet om att pension och lön ska beskattas lika. Kristdemokraternas gruppledare Joha Frondelius valde dock att skriva på. Är det månde en spricka i den borgerliga alliansen pågång?Klyftan mellan pensionärer och de som arbetar har blivit allt större.

Regeringens skattepolitik innebär nu att en pensionär med 15000 kronor i pension betalar 818 kronor mer i skatt än en löntagare med motsvarande inkomst (skattetabell 33).

-          Mat, kläder, medicin, tandvård, allt blir dyrare men regeringen tycks tro att vi pensionärer har förmögenheter i madrassen. Så är det naturligtvis inte. Många pensionärer har dessutom fått sänkt pension i år. Det är helt enkelt inte rättvist, säger Britt-Marie Emanuelsson pensionär från Katrineholm

Sidan uppdaterades senast: 2010-02-15 10:59