Socialdemokraterna värnar Kullberska i eventuell storregion

Det krävs tydligare besked och mer diskussion innan Katrineholm kan säga ja till nya storregioner. Det anser socialdemokraterna i Katrineholm som varnar för att storregioner kan leda till att Kullbergska sjukhuset hotas och att skatten riskerar att höjas kraftigt.

– Vi avvisar inte tanken på större regioner men det krävs betydligt mer information innan det går att sätta ner foten. Regionerna kommer i första hand att syssla med sjukvård och storregion kan hota Kullbergska sjukhuset. Innan vi är trygga med sjukhusets framtid kan vi inte okritiskt säga ja, säger Fredrik Olovsson.

Socialdemokraterna i Katrineholm lyfter också fram farhågor om att en stor skattehöjning kan bli följden av nya regioner. I Stockholm betalar en normalinkomsttagare ca 500 kronor mer i landstingsskatt i månaden jämfört med en sörmlänning.

- Får vi både högre skatt och sämre sjukvård i Katrineholm är vi knappast intresserade, säger Fredrik Olovsson.

Om det blir en ny regionindelning vill socialdemokraterna i Katrineholm tillhöra samma region som Vingåker och Flen samt Nyköping och Norrköping. Man utesluter inte att Katrineholm kan komma att söka sig till en huvudstadsregion

- I en sådan mycket stor huvudstadsregion måste vi få garantier för att vi slippa ”regionalt centralstyre” från Stockholm, vilket inte minst skulle kunna riskera utvecklingen för Kullbergska sjukhuset, säger Fredrik Olovsson.

Sidan uppdaterades senast: 2007-06-18 13:24