Somaliska s

Somaliska s-föreningen med Yassin Mahi i spetsen har dragit igång månatliga demokratiträffar i Katrineholm. Första träffen den 23 september. Eftersom årets ramadan avslutades i söndags bjöds det på kycklingkorv innan mötet drog igång.

Mikael Henriksson, ombudsman för S i Katrineholm, var inbjuden för att berätta om hur det funkar i S och politiken.

- Vi är en folkrörelse som bildades som en reaktion mot orättvisor. Först handlade det mycket om allmän rösträtt och 8 timmars arbetsdag, sa Mikael Henriksson inledningsvis.

- Men ett samhälle blir aldrig färdigbyggt. Vi måste alltid vara i opposition mot orättvisor.

Mikael uppmannade de somalier som kommit till Katrineholm att engagera sig på ett eller annat sätt. Det kan vara i politiken, i facket eller exempelvis i Hyresgästföreningen.

- Socialdemokraterna har en rad olika föreningar i Katrineholm. Vi har fackliga föreningar, områdesföreningar, intresseområdesföreningar som exempel. Även om ni somalier som kommit hit går med i Somaliska s-föreningen tycker jag att ni ska gå med i en områdesförening också, menade Mikael Henriksson.

- Möten mellan människor med olika bakgrund är livsviktigt för förståelse. Vi som bott här sen födsel kan också lära oss mycket av att träffa människor med er bakgrund.

Mikael avslutade med att välkomna alla till sensommarens sista gårdsaktivitet på Oddergatan på onsdag den 30 september.

Sidan uppdaterades senast: 2009-09-24 10:52