Socialdemokraterna förbättrar för pensionärerna

Till pensionärer inte till miljonärer, så låter det när socialdemokraterna presenterar sin skuggbudget för det kommande året. Mona Sahlin säger bland annat att de som tjänar över en miljon kronor om året ska inte få något jobbskatteavdrag. De pengarna ska istället gå till att förbättra för landets pensionärer.

- Det är att gå rätt väg. Pensionärer som varit med att bygga upp landet får en del av kakan, säger Arne Forsberg ordförande i det socialdemokratiska seniorutskottet.

- Vi är många pensionärer i det här landet som inte har det så fett, så varje krona är välkommen, säger Mary-Anne Corneliusson

Britt Lennholm och Alf Andersson menar att kostnadsutvecklingen drabbar pensionärerna särskilt hårt eftersom pensionen inte ökar särskilt mycket över tiden.

- Vi pensionärer har i princip ingen inkomstutveckling att tala om, menar Alf Andersson

- Hyror och fasta kostnader för boendet ökar också hela tiden samtidigt som pensionen ligger still, säger Britt Lennholm.

Då säger Hans-Ulrich Frohnert från Julita det de flesta pensionärer idag verkar tycka.

- Vår straffbeskattade pension ska tycligen räcka till allt!

De socialdemokratiska pensionärena i Katrineholm har under snart tre års tid drivit frågan om att pension och lön ska beskattas lika. Nu tar alltså socialdemokraterna första steget för att återupprätta rättvisan mellan generationerna.

- Nu hänger det på väljarna om man vill gynna pensionärer eller miljonärer. Vi kommer att fortsätta uppmärksamma frågan tills rättvisa nåtts, avslutar Arne Forsberg.

Sidan uppdaterades senast: 2009-10-06 09:50

TopGallery