Vi är stolta med inte nöjda - Katrineholms grundskolor håller hög kvalitet

Föräldraalliansen, en nationell intresseorganisation för föräldrar och föräldraföreningar, rankar varje år landets grundskolor utifrån ett föräldraperspektiv. I år har Katrineholms grundskolor klättrat rejält på Föräldraalliansens grundskoleindex – från 68:e till 53:e plats.

För socialdemokratin är allas rätt till en bra utbildning oerhört viktigt. Sverige ska konkurrera med kunskap, inte med låga löner. Därför måste vi satsa brett på hela utbildningsområdet, från förskolan till den högskola och universitet. Det gynnar samhället och den enskilde.

Nyligen placerade Lärarförbundet Katrineholm högt i sin rankning av Sveriges bästa skolkommuner. Att nu Föräldraalliansen, som granskar skolan utifrån ett föräldraperspektiv, placerar Katrineholm ännu högre bekräftar att Katrineholms grundskolor håller en hög kvalitet, säger bildningsnämndens ordförande Anneli Hedberg i en kommentar.

I Sörmland är det dessutom bara Oxelösunds grundskolor som ligger före Katrineholms på Föräldraalliansens grundskoleindex. Ser vi uteslutande på kommuner med över 25 000 invånare hamnar Katrineholm på andra plats (34 kommuner har över 25 000 invånare).

Sidan uppdaterades senast: 2009-11-05 15:34