130 nya vårdjobb i Katrineholm

-Det blir 130 nya jobb för ungdomar i Katrineholm om Socialdemokraternas förslag om traineejobb införs i Sverige. Det skulle bidra till högre kvalitet i äldreomsorgen, sjukvården och funktionshinderomsorgen, säger Monica Johansson (S) ordförande i Vård och omsorgsnämnden.

-Vi ser att rekryteringsbehovet till äldreomsorgen kommer att öka de kommande åren och det kommer att finnas en brist på utbildade undersköterskor. Samtidigt är ungdomsarbetslösheten hög och många ungdomar fastnar i långtidsarbetslöshet. Vi vill stärka bemanningen i äldreomsorgen, möta de långsiktiga rekryteringsbehoven i välfärden och samtidigt ge unga arbetslösa jobb och utbildning inom ett framtidsyrke, säger Fredrik Olovsson, riksdagsledamot (S) och vice ordförande i Finansutskottet

Vi har relativt bra läge när det gäller utbildning av undersköterskor i Katrineholm men det behövs flera vägar in i jobbet och utbildningen än bara via att niondeklassare väljer omvårdnadsprogrammet. Därför är det här en viktig insats, säger Monica Johansson.

Socialdemokraterna kommer att investera 3,5 miljarder kronor i traineejobb för 25 000 ungdomar i sjukvården, äldre- och funktionshinderomsorgen, inom ramen för yrkesintroduktionsavtal. Jobben kombineras med relevant yrkesutbildning, främst utbildning till undersköterska.

Sidan uppdaterades senast: 2014-08-22 11:00