Parker för både unga och gamla

Aktivitetspark för äldre

Vård- och omsorgsnämndens ordförande, Monica Johansson (s) har gett förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten att bygga en aktivitetspark för äldre. Ett tänkbart område för parken kan vara vid Furuliden.

- En park för både träning och en fikakorg tror jag kan komplettera andra satsningar som vi gjort, till exempel FixarMalte och ökade resurser för sociala insatser, säger Monica Johansson.

Furuliden är ett bra alternativ eftersom många promenerar i området på Hälsans stig och dagverksamheten Furukällan ligger där. Promenader är den vanligaste motionsformen för Katrineholms pensionärer. Idag svarar hjärt-, kärl- och lungsjukdomar för 60 % av dödsfallen i Sverige. I parken kan äldre öva upp balans, styrka och koordination på balansbrädor, trappor och stänger. Och även om utrustningen främst är tänkt för personer över 65 år passar den utmärkt för alla åldrar.

- En park för träning och gemenskap skulle kunna bli ett omtyckt tillskott i promenaden i den natursköna miljön med utsikt över Djulö gärde, säger Monica.

Skatepark vid Lokstallet

Visst vore det fantastiskt med en skatepark vid Lokstallet säger Cecilia Björk (s) ordförande i Kultur och turismnämnden entusiastiskt. Nu är det dags att äntligen skapa en egen plats för våra många skateboardåkare och BMX-åkare i kommunen.

Om vi får fortsatt förtroende i valet kommer vi under nästa mandatperiod att bygga en snygg nydesignad skateboardanläggning i betong med spännande åkning för både erfarna skatare och nybörjare. De som åkt länge ska kunna inspirera de yngre åkarna.

Det här en folkhälsofråga, påpekar Cecilia Björk. Idag är många bekymrade över att ungdomar sitter för mycket framför datorn. Här vill vi skapa ett alternativ. Skatebordåkning ger utövarna god kondition och balans samt kräver koncentrationsförmåga.

Platsen är vald för att skapa samordningsvinster med den övriga ungdomssatsningen vid den nya ungdomsarenan, Lokstallet.

Sidan uppdaterades senast: 2010-08-24 11:04