Riv länsgränsen till Norrköping i ny region

Socialdemokraterna i Katrineholm står bakom uppgörelsen med länets socialdemokrater om att riva gränsen till bl a Norrköpings kommun. Vi vill att Sörmland tar initiativ till en diskussion med Östergötland, Västmanland,  Örebro län och Uppsala län om en ny regionbildning.

- Att vi vill riva gränsen till Norrköping är självklart för oss. Människor i våra kommuner delar i allt större utsträckning samma arbetsmarknadsregion trots att länsgränsen i sig är hämmande för en sådan utveckling. Genom att finnas i samma region kan möjligheter till infrastruktursatsningar, kommunikationer, studier och arbete utvecklas mer positivt, säger Fredrik Olovsson som är ordförande för socialdemokraterna i Katrineholm.

Socialdemokraterna i Katrineholm framhåller att en region med Sörmland, Östergötland, Västmanland, Örebro län och Uppsala län ger storlek, en geografisk sammanhållning som leder till en ganska ”tät” region och att man tillsammans kan få en stark position gentemot Stockholm. Det är viktigt eftersom många utvecklingsfrågor bör lösas i samverkan och samförstånd med huvudstadsregionen.

Sidan uppdaterades senast: 2011-05-25 09:28