Vårblommor med förhoppning om rättvisa och en ny regering

Samtidigt som regeringen presenterade vårbudgeten delade pensionärer ut vårblommor till allmänheten under parollen; Vi kommer med vår men med en borgerlig regering orättvisorna består. Rösta rött den 19 september.

Under fyra år har den borgerliga regeringen diskriminerat landets pensionärer genom att låta pensionärer betala mer i skatt än de som jobbar. Först sa regeringen att skattesänkningarna skulle leda till fler jobb. Så har inte skett. Till och med regeringens egna ekonomiska experter konstaterar att jobbskatteavdraget leder till få nya jobb. Nu säger regeringen att de som jobbar har kostnader som inte pensionärer har och därför ska ha skatteavdrag. Vad regeringen tycks glömt bort i sammanhanget är att pensionen är ca 40 % lägre än lönen.

Nu några månader innan valet lovar så regeringen någon hundralapp i skattesänkning till pensionärerna. Men det viktiga är att orättvisorna består med en borgerlig regering.