Välj jobben. Minska klyftorna. Byt regering.

Det går att byta färdriktning på politiken, så fler kan leva ett rikare liv. Den borgerliga regeringen sänker skatterna till vilket pris som helst. Men stora klyftor skapar inte fler jobb - de försvagar Sverige. Vi sätter jobben först. Så växer ekonomin och vi kan förbättra vården och skolan. Det tjänar alla på.

Fler jobb eller ökade klyftor

• Den svenska ungdomsarbetslösheten är skyhög - en av Europas högsta. Ändå har regeringen bestämt att ingen utbildning eller praktik får sättas in på Arbetsförmedlingen förrän efter tre månader.

Vi vill istället, som första beslut på det första regeringssammanträdet den 14 oktober, ta bort aktivitetsförbudet och avskaffa arbetsgivaravgiften för den som anställer arbetslösa ungdomar.

• I dag stängs svårt sjuka människor, cancersjuka, av från sjukförsäkringen. Socialbidragen ökar i 8 av 10 kommuner i Sverige. Utanförskapet har vuxit med över 70 000 personer.

Vi vill att den som är sjuk ska ha rätt till rehabilitering, så länge det behövs. Vi vill reparera sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen. Vi vill investera i 100 000 fler jobb, praktik och utbildningsplatser. Vi vill ha ett Sverige som håller ihop.

• Familjen Reinfeldt har tjänat 125  000 kronor per år på regeringens skattesänkningar. Bara under det senaste året har skattesänkningarna kostat 25 000 anställda inom skola, vård och omsorg.

Vi vill istället investera 12 miljarder mer än regeringen på personal i skolan, kortare köer i sjukvården och bättre kvalitet i äldreomsorgen.

• Regeringen beskattar Sveriges pensionärer hårdare än de som fortfarande jobbar. En vanlig pensionär betalar 700 kronor mer i månaden än en löntagare med samma inkomst.

För oss är det självklart att det ska löna sig att arbeta - och att ha arbetat. En rödgrön regering kommer att avskaffa pensionärsskatten.