Motion om mötesplats för seniorer i norra kommundelen

När yrkesliv övergår till pensionärsliv hotar ofrivillig ensamhet och isolering. En träffpunkt som erbjuder gemenskap och aktiviteter är ett sätt att avvärja hoten. Inte bara det – väl skött blir Träffpunkten en plats där man hämtar kraft och livsglädje. Den fungerar ungefär som fritidsgårdar, fast för seniorer. Man är inte medlem, det förs ingen individuell statistik på närvaro och det krävs inget biståndsbeslut för att vara välkommen.

Träffpunkten tillhör kommunens förebyggande verksamhet vilket innebär att den skall kunna bidra till att förlänga det friska åldrandet. Många gör sitt första besök på träffpunkten när de är aktiva seniorer men fortsätter att komma då krafterna börjar tackla av – vistelsen där är en en stimulans i vardagen.

Socialnämnden har på ett förtjänstfullt sätt arbetat för en träffpunkt för seniorerna i Lomma tätort. I norra kommundelen är seniorerna hänvisade till lokaler, som är integrerade i det särskilda boendet Jonasgården. Efter samtal med medlemmar i pensionärsföreningar, kommunens egna experter och många andra är jag övertygad om att Träffpunkten för seniorerna skall växa fram på annan central plats.  Med­borgar­huset kan, kanske efter om- och tillbyggnad, vara ett bra alternativ.

Jag föreslår därför

att en träffpunkt för seniorer i norra kommundelen förverkligas.

Bjärred 2010-03-08

Lars Carlén