Luleå Kalaset 2007

Luleå Kalaset gick av stapeln första helgen i augusti i år och vi deltog tillsammans med LO, SSU och Unga Örnar.

Sossestugan blev en oas på Storgatan där vi bjöd på kaffe, saft och sossebakelse. Till barnen delade våra clowner ut ballonger och bjöd på fiskdamm, ansiktsmålning och knapptillverkning.

Under fredagen underhöll trubaduren Ola Edeblom och sjöng och spelade ur en bred repertoar som passade både gammal och ung.

Många politiska samtal utspelades runt våra cafébord och några nya medlemmar värvades.

LO uppmanade Kalas-besökarna att skriva under en protestlista mot de nya reglerna för trafikförsäkringar som trädde i kraft 1 juli 2007. Den borgerliga regeringen frångår det solidariska systemet genom att överföra trafikförsäkringen på egenavgifter vilket innebär att man bryter mot den solidariska välfärdsmodellen och både LO-distriktet och Socialdemokraterna visade tydligt motstånd mot detta systemskifte. Ca 600 personer visade sitt missnöje genom att skriva på listorna.

Under lördagen genomförde LO en paneldebatt om trafikförsäkringar med Anders Berg, ordf i LO distriktet som ledde debatten där Krister Hammarberg M, Stefan Tornberg Fp samt Fredrik Lundh vår riksdagsman, deltog.

Luleåborna uppskattade att vi var ute även när det inte är valår. Vi fick en del frågeställningar att ta med oss i det fortsatta arbetet.

Samtalen med medborgarna berörde kommunala, landsting och riksdagsfrågor, så vår satsning att vara ute på Storgatan varje fredag och lördag under hösten känns helt rätt!

Sidan uppdaterades senast: 2007-08-07 14:27